nak cari jodoh ?

hhaaaa……asalamualaikum semua…..😛

menarik x tajuk posting aku kali ni ?? ala…tau la korang sume dh ade bakalszz2 msing2…tapi korang rase betul ke dia tu mmg utk korang ?? hahhhaaa…..

saje jek wat kabooom ckit pepagi jumaat ni….sbno nye aku xde idea nk post kn ape dlm blog aku hari ni smpai la aku dpt hidayah utk nengok website2 tazkirah….😛 hahhaa….baik gak aku nih……..😉

scroll punye scroll kat tajuk2 tazkirah tu, aku end up dgn satu tajuk yg agak ‘gatals’ tapi berguna utk aku ngan korang…🙂 tajuk nyer…. “JODOH ADALAH TAKDIR DAN PERLU MENCARI NYA” so…..walaupun dia bukan jodoh korang, tapi korang kene la terima sesuatu ape pun sebagai takdir..tapi, pada pendapat korang….perlu ke kite espeselly pempuan ni mencari jodoh atau biar kn jodoh tu dtg sndiri seperti yg telah di takdirkan ??

so…..aku attach sikit intipati tazkirah yg aku baca tu utk bacaan korang juge….🙂

Jodoh Merupakan Takdir Dan Perlu Mencarinya


“Jodoh di tangan Tuhan, tetapi manusia harus berikhtiar mencari dan memilihnya” Pendapat ini lebih baik dari pendapat pertama, walaupun masih belum sempurna. Masalahnya terletak pada sudut ikhtiar untuk mencari dan memilih jodoh. 

“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan” Pendapat ini lebih sempurna.

Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh.  Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti : 

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan berlangsung atas persetujuan anak. 

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua. 

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua. 

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.   

Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut. 

Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.  Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam. Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:  

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga 
ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil 
iii. Pasangan ideal dalam erti; 
– bersikap baik terhadap isteri 
– dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat 
– menerima kekurangan dan kelemahan isteri 
– dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu 
– dapat menjaga kewibawaan isteri 
– dapat membimbing isteri ke jalan yang baik 
– dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri 
iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak 
v. Pasangan yang baik zahir dan batin

the end…….     rose

14 Responses to “nak cari jodoh ?”


  1. 1 n-a.na.d October 13, 2006 at 1:55 pm

    ok, kejap lagik orang carik k..
    hehehe

  2. 2 numamya October 13, 2006 at 4:33 pm

    aii..JODOH???..
    dah ketemu jodoh nyer ke yan??..hehehe..
    yelaa..aku pun jap lagi nak carik k..
    hehheheee..

  3. 3 soulof99 October 14, 2006 at 3:36 am

    Heh… jodoh… tengah mencari. Tapi apakah aku kan ketemu?😛

  4. 4 yann October 14, 2006 at 9:00 am

    nanad : yg dh on de wei tu xyah la gatalszz2 nk carik jodoh lagi ekkkk…🙂 report kang…..

    numamya : ni lagi sorang….pza..kalu ko xnk cek apis tu…bagi jek kat aku….huahuahuaaaa….😛 amacam ??😉

    soulof99 : “tapi apakah akan ketemu?” hmm….bertemu dan berpisah adat manusia biasa…hilang di mata tapi di hati tidak lupa….berdoalah kita agar aman dan sentosa…bla…bla…bla…😛 ok??

    p.e.a.c.e…🙂

  5. 5 addy June 9, 2009 at 12:01 am

    hai klu sesiapa yg brkenan sila bgi commen dgn sya

  6. 6 noorakmaliyan June 14, 2009 at 9:01 pm

    hai boleh tak saye nak kenal kalau ade yang nak kawan degan saye,name saye liyana pagil saye ana saje ok boleh ym balik degan saye kalau nak malam ni atau sekarang ok saye tunggu saye dah bukak ym saye kalau nak ni ni saye punye ok liyana_Huzaifah@yahoo,com ok ym tau

  7. 7 nur nasuha mustaqim March 5, 2010 at 5:35 pm

    Assalamualaikum…tajuk yg menarik..saya pun tgh mencari jodoh…moga Allah temukan segera…

  8. 8 izzan April 30, 2010 at 1:22 pm

    salam..
    semoga ALLAH temukan jooh utk sy…
    x jmpa2 lg ni…huk3

  9. 10 mohd zahid khan July 11, 2010 at 4:37 am

    aslmk ku igin man cari teman but selame ye harap2 dapat la da lame ku mencari

  10. 11 bunga orked.. August 26, 2010 at 12:05 pm

    slamat pose wei..na join skaki neh,..cuz ak pom xda p.we..buhsam gler doh xda pwe neh…bla la na dpt p.we kack..hahaha..

  11. 12 webinar tips August 29, 2014 at 2:04 am

    You need to take part in a contest for one of the best sites
    on the internet. I most certainly will highly recommend this
    blog!

  12. 13 vince delmonte fitness com August 29, 2014 at 2:49 am

    Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon every day.
    It will always be exciting to read through content
    from other authors and use a little something from
    other sites.

  13. 14 gov mint September 1, 2014 at 4:00 pm

    Woah! I’m really digging the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s challenging to get
    that “perfect balance” between superb usability and appearance.
    I must say that you’ve done a awesome job with this.
    In addition, the blog loads extremely fast for me on Chrome.
    Exceptional Blog!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s





%d bloggers like this: